sábado, 8 de noviembre de 2014

Alquimistes d'emocions, Alquimistas de emociones: Foto finish


Dijous 6 de novembre a les 19.00 presentació a l’Acadèmia de Cinema de Catalunya d’ "El montaje cinematográfico. Del guión a la pantalla"

Foto finish històrica amb 38 muntadors juniors, seniors, estudiants i algun professor, cloenda d’un acte feliç, bastant multitudinari, amb un horitzó clar: una associació sòlida de professionals del muntatge. La vetllada va ser útil per a afegir visibilitat als cineastes més desconeguts del procès de producció, els muntadors, habitualment aïllats a les seves sales obscures. Van presentar la sessió Montse Majench, directora de l’Acadèmia de Cinema, Aritz Lekuona de l’Escac i Jordi Homs de la UBe. El meu agraïment per ells, jo estava nerviós i escoltant-los em vaig tranquil.litzar. Els curtmetratges que venien a continuació van ser presentats pels seus autors, Aleix Pitarch (Mr Gesus, clip amb música de 12Twelve) i Miquel Àngel Raió (el videodansa Variacions en una recta, muntat per Francesc Sitges, a Nova York aquests dies). El tercer film (el videodansa Divadlo), dirigit per Guillem Morales (a Anglaterra), va ser posteriorment comentat pel seu muntador Joan Manel Vilaseca.
 Jueves 6 de noviembre a las 19.00 presentación en la Acadèmia de Cinema de Catalunya de "El montaje cinematográfico. Del guión a la pantalla"

Foto finish histórica con 38 montadores juniors, seniors, estudiantes y algún profesor, cierre de un acto feliz, razonablemente multitudinario, marcado por un horizonte claro: una asociación sólida de profesionales del montaje. La velada fue útil para añadir visibilidad a los cineastas más desconocidos del proceso de producción, los montadores, habitualmente aislados en sus salas oscuras. Presentaron la sesión Montse Majench, directora de la Academia de Cine, Aritz Lekuona de la Escac y Jordi Homs de la UBe. Cuentan con mi agradecimiento, yo andaba nervioso y escuchándoles me tranquilicé. Los cortometrajes que venían a continuación fueron presentados por sus autores, Aleix Pitarch (Mr Gesus, clip con música de 12Twelve) y Miquel Àngel Raió (el videodanza Variacions en una recta, montado por Francesc Sitges, en Nueva York estos días). El tercer film (el videodanza Divadlo), dirigido por Guillem Morales (en Inglaterra), fue luego comentado por su montador Joan Manel Vilaseca.


El públic, més de 12.000 persones segons els organitzadors, 14 segons la guàrdia urbana, omplia a vessar una sala de més de 100 localitats. Els visionats van ser seguits amb un enorme respecte. Magnífics films, un honor i un orgull haver comptat amb ells.

Adria Guadagnoli, de l’Escac, va efectuar una performance elevant el biorritme del respectable fins a conseguir un dels moments climàtics més importants de la nit. Aplaudiments de gala per a Adria. Em continuen felicitant per la seva actuació.
 
El público, más de 12.000 personas según los organizadores, 14 según la guardia urbana, llenaba a rebosar una sala de más de 100 localidades. Los visionados fueron seguidos con enorme respeto. Films magníficos, un honor y un orgullo haber contado con ellos.

Adria Guadagnoli, de la Escac, efectuó una performance elevando el biorritmo del respetable hasta conseguir uno de los momentos climáticos más importantes de la noche. Aplausos de gala para Adria. Me continúan felicitando por su actuación.


Les estrelles de la nit eren els muntadors: Jaume Martí, que ens va parlar de la nova figura de supervisor de postproducció, que ell està desenvolupant en el present. Joan Manel Vilaseca va reflexionar sobre la relativa facilitat de muntar gènere de terror i l’enorme complexitat de la comèdia. Anastasi Rinos va recordar l’instintiu procés d’elaboració del muntatge de Bilbao, dirigit per Bigas Luna i va introduir el tema dels documentals que avui acoloreixen el panorama audiovisual. Marc Capdevila va seguir amb el fil del documental, també del muntatge de reportatges televisius en el que treballa, i va considerar la creativitat dels muntadors. Josep Lluís de la Madrid, que s’ha estrenat com a productor amb L’altra frontera, va explicar-nos el seu sistema per a mantenir la mirada innocent i verge, après en els darrers temps del muntatge analògic amb moviola. Pau Atienza, un home sense por, va convidar l’autor del llibre a confessar-se creient o no creient i va plantejar probablement un dels temes més rellevants de la vetllada: la conveniència d’una associació de muntadors.
 
Las estrellas de la noche eran los montadores: Jaume Martí, que nos habló de la nueva figura del supervisor de postproducción, que él está desempeñando en el presente. Joan Manel Vilaseca reflexionó sobre la relativa facilidad de montar género de terror y la enorme complejidad de la comedia. Anastasi Rinos recordó el proceso, muy instintivo, de elaboración del montaje de Bilbao, dirigido por Bigas Luna, e introdujo el tema de los documentales que hoy tiñen el panorama audiovisual. Marc Capdevila siguió el hilo del documental, el del montaje de reportajes televisivos en el que trabaja, y consideró la creatividad de los montadores. Josep Lluís de la Madrid, que se ha estrenado como productor con L’altra frontera, nos contó su sistema para mantener la mirada inocente y virgen, aprendido en los últimos tiempos del montaje analógico con moviola. Pau Atienza, un hombre sin miedo, invitó al autor a confesarse creyente o no creyente y planteó uno de los temas más relevantes de la velada: la conveniencia de una asociación de montadores.

La foto-finish va culminar la nit abans de la gran festa de la cervesa, potser massa breu. Esperem que properes reunions de muntadors tinguin en compte la part líquida i també la sòlida, i sobretot avancin cap a acords que beneficiïn aquest importantíssim col.lectiu.
 
La foto-finish culminó la noche antes de la gran fiesta de la cerveza, tal vez demasiado breve. Esperemos que próximas reuniones de montadores tengan en cuenta la parte líquida y también la sólida, y sobre todo avancen hacia acuerdos que beneficien a este importantísimo colectivo.

www.facebook.com/El montaje cinematográfico. Del guion a la pantalla

No hay comentarios: