martes, 19 de abril de 2016

Elena Jaumandreu, entrevistada

ENTREVISTA A
ELENA JAUMANDREU, muntadora d’Orson Welles


Diverses persones han estat buscant Elena Jaumandreu darrerament a causa d’una efemèride, els 50 anys d’un dels millors films de la història, “Campanadas a medianoche” (1965), produït, realitzat i muntat a Espanya, l’obra que el mateix Orson Welles s’estimava més de tota la seva filmografia.

Podria ser aquest que aquest any i el que ve Elena Jaumandreu obtingués nombrosos reconeixements. Ja té el nostre, tal com li vem expressar a l’entrevista de dues hores que ens va concedir al Museu d’Art de Cerdanyola.

 ENTREVISTA A
ELENA JAUMANDREU, montadora de Orson Welles


Diversas personas han estado buscando a Elena Jaumandreu últimamente a causa de una efeméride, los 50 años de uno de los mejores films de la historia, “Campanadas a medianoche” (1965), producido, realizado y montado en España, la obra que el mismo Orson Welles prefería de toda su filmografía.

Podría ser que este año y el que viene Elena Jaumandreu obtuviera numerosos reconocimientos. Ya cuenta con el nuestro, tal como le expresamos en la entrevista de dos horas que nos concedió en el Museu d’Art de Cerdanyola.

VEGEU EL CLIP D’ELENA JAUMANDREU, SEGMENT DEL DOCUMENTAL SOBRE PROFESSIONALS DEL MUNTATGE “EL MILLOR OFICI DEL MÓN” DE GABRIEL GÓMEZ QUINTELA Y JOAN MARIMÓN.
  VISIONAD EL CLIP DE ELENA JAUMANDREU, SEGMENTO DEL DOCUMENTAL SOBRE
PROFESIONALES DEL MONTAJE “EL MEJOR OFICIO DEL MUNDO”, DE GABRIEL GÓMEZ QUINTELA Y JOAN MARIMÓN.

ELENA JAUMANDREU, montadora de Orson Welles


Elena Jaumandreu va nèixer a Barcelona el 22 de juny de 1936, tres setmanes abans de la guerra civil. Als 6 anys el seu pare, Francesc Jaumandreu, s’emporta la família a Madrid i ella hi viu fins el 1969. Elena és filla de muntador, el seu pare Francesc, que li va ensenyar l’ofici, i germana de muntador, el seu germà petit Francesc, que el va aprendre d’ella.

  Elena Jaumandreu nació en Barcelona el 22 de junio de 1936, tres semanas antes de la guerra civil. A los 6 años su padre, Francesc Jaumandreu, se lleva la familia a Madrid y ella permanece allí hasta 1969. Elena es hija de montador, su padre Francesc, que le enseñó el oficio, y hermana de montador, su hermano menor Francesc, que lo aprendió de ella.

Un dels últims treballs d’Elena Jaumandreu és “Interior roig” (1983) d’Eugeni Anglada (director també de “La ràbia”, de 1978, i de nombrosos curtmetratges històrics en el cinema amateur català). En el 2015, Elena forma part del grup Gent Gran Activa que realitza el curtmetratge “El secret de la Torre Vermella”.

  Uno de los últimos trabajos de Elena Jaumandreu es “Interior roig” (1983) de Eugeni Anglada (director también de “La rabia”, de 1978, y de numerosos cortometrajes históricos en el cine amateur catalán). En el 2015, Elena forma parte del grupo Gent Gran Activa que realiza el cortometraje “El secret de la Torre Vermella”.

Elena comença a treballar com a ajudant del seu pare als vint-i-dos anys. Va ser també ajudant de Petra de Nieva (“Petrita”) i de Pedro del Rey. Es converteix en muntadora cap a inicis dels anys 60.

  Elena comienza a trabajar como ayudante de su padre a los veintidós años. Fue también ayudante de Petra de Nieva (“Petrita”) y de Pedro del Rey. Se convierte en montadora principal a inicios de los años 60.

Gustavo Quintana, productor, és qui li diu: “la setmana que ve has de començar a treballar amb Orson Welles”, però ella està acabant el muntatge amb un director novell i es nega, ja que considera que aquest director jove té tant dret com Orson Welles. Només accepta quan el seu pare la pot substituir amb la pel.lícula del director novell.

  Gustavo Quintana, productor, es quien le dice que “la semana que viene tienes que empezar a trabajar con Orson Welles”, pero ella está terminando el montaje con un director novel y se niega, ya que considera que este director joven tiene tanto derecho como Orson Welles. Sólo acepta cuando su padre la puede sustituir con la película del director novel.

Per a Orson Welles, Elena només té paraules de lloança. S’entenien molt bé, a base sobretot de mirades. Welles parlava a més prou espanyol com per mantenir diàlegs breus. Elena recorda un procés de 10 mesos amb un equip gran (de muntatge) i jornades molt llargues, mentre “Campanadas a medianoche” s’anava rodant. La pel.lícula, per a qui subscriu (i per a multitud de crítics, analistes i amants del cinema) una de les més ben muntades de la història, la va muntar ella, excepte la batalla, on el mateix Welles va estar als comandaments de la moviola, però també en presència de Elena.

  Para Orson Welles, Elena sólo tiene palabras de admiración. Se entendían muy bien, a base sobre todo de miradas. Welles hablaba además suficiente español como para mantener diálogos breves. Elena recuerda un proceso de 10 meses con un equipo grande (de montaje) y jornadas muy largas, mientras “Campanadas a medianoche” se iba rodando. La película, para quien suscribe (y para multitud de críticos, analistas y amantes del cine) una de las mejor montadas de la historia, la montó ella, excepto la batalla, donde el mismo Welles se puso a los mandos de la moviola, pero también en presencia de Elena.

Recorda una anècdota de Welles dient-li que fes fora a un ajudant, un xicot que acabava de començar a treballar. “Échalo”, li va dir. Elena li va preguntar per què ja que no havia fet res dolent. (Vegeu el clip de 2 minuts i 30 segons en el que Elena explica aquesta història i la reflexió sobre Welles).

  Recuerda una anécdota de Welles diciéndole que despidiera a un ayudante, un chico que acababa de empezar a trabajar. “Échalo”, le dijo. Elena le preguntó por qué ya que no había hecho nada malo. (Visionad el clip de 2 minutos y 30 segundos en el que Elena cuenta esta historia y la reflexión posterior sobre Welles).

Actualment -abril del 2016- Elena està en plena elaboració d’un segon curtmetratge per al festival de cinema Fantosfreak de cinema fantàstic i de terror de Cerdanyola, la localitat on resideix. Quan la vem deixar -després de regalar-li un exemplar del llibre "El muntatge cinematogràfic. Del guió a la pantalla" en el que es parla d'ella-, Elena anava cap a una reunió de guionistes.

  Actualmente -abril del 2016- Elena està en plena elaboración de un segundo cortometraje para el festival de cine Fantosfreak de cine fantástico y de terror de Cerdanyola, la localidad donde reside. Cuando nos despedimos de ella -después de regalarle un ejemplar del libro "El muntatge cinematogràfic. Del guió a la pantalla" en el que se habla de ella-, Elena iba a una reunión de guionistas.



El montaje cinematográfico: del guión a la pantalla

 

No hay comentarios: