viernes, 19 de marzo de 2010

Annecy 2010: Veneno, Duende y Megatón


Dissabte 13 de març va obrir-se oficialment la 14 Bienal d’Annecy. Només començar vaig rebre dos impactes que crec que es quedaran a viure al meu imaginari, el documental “Dame veneno”, del 2008, de Pedro Barbadillo i el llargmetratge de 1952 “Duende y misterio del flamenco” del cineasta aristòcrata Edgar Neville. Són dos de les obres del cicle musical del Festival que ha programat el seu comissari, Miguel Fernández Labayen, doctor a la Universitat Carlos III de Madrid.

“Dame Veneno” tracta de la gènesi d’un dels discs a la llarga més influents del flamenco fussion, anomenat “Dame veneno”, del 1977, de KikoVeneno i els germans Raimundo i Rafael Amador, dos anys anterior al mític “La leyenda del tiempo” de Camarón. Tant l’un com l’altre van ser un perfecte fracàs en la seva època. Avui són objecte de culte.

Del documental, que té més de vint seqüències musicals en els seus 57 minuts, recordo les lúcides paraules de Ricardo Pachón, productor i autor, quan diu que un anarquista d’origen universitari com Kiko Veneno es va aliar amb dos anarcos naturals, com són tots els gitanos (en aquest cas els germans Amador), i d’aquí el resultat. I se m’ha quedat grabat un extraordinari diàleg de guitarres dels germans Amador, en un estil lliure de jazz-swing manouche-flamenc, d’ algun moment dels inicis dels 80, un moment excepcional que tothom va comentar a la sortida.

El sábado 13 de marzo se inauguró oficialmente la 14 Bienal de Annecy. Sólo empezar recibí dos impactos que creo que se quedarán a vivir en mi imaginario, el documental “Dame veneno”, del 2008, de Pedro Barbadillo y el largometraje de 1952 “Duende y misterio del flamenco” del cineasta aristócrata Edgar Neville. Son dos de las obras del ciclo musical del Festival que ha programado su comisario, Miguel Fernández Labayen, doctor en la Universidad Carlos III de Madrid.

“Dame Veneno” trata de la génesis de uno de los discos a la larga más influyentes del flamenco fusión, llamado “Dame veneno”, de 1977, de Kiko Veneno y los hermanos Raimundo y Rafael Amador, dos años anterior al mítico “La leyenda del tiempo” de Camarón. Tanto el uno como el otro fueron un perfecto fracaso en su época. Hoy son objeto de culto.

Del documental, que tiene más de veinte secuencias musicales en sus 57 minutos, recuerdo las lúcidas palabras de Ricardo Pachón, productor y autor, cuando dice que un anarquista de origen universitario como Kiko Veneno se alió con dos anarcos naturales, como son todos los gitanos (en este caso los hermanos Amador), y de ahí el resultado. Y se me ha quedado grabado un extraordinario diálogo de guitarras de los hermanos Amador, en un estilo libre de jazz-swing manouche-flamenco, de algún momento de los inicios de los 80, un momento excepcional que todos comentaron a la salida.

<· Dame veneno ·>

“Duende i misterio del flamenco” és un film dificilíssim de veure. Per al festival ha estat subtitulat al francès, és a dir, han subtitulat la veu en off i les cançons, fins i tot en les parts ininteligibles, amb el curiós subtítol “ininteligible”. Film elegant, ortodox quant a la recerca de la puresa dels pals tradicionals, amb un gust exquisit per a l’enquadre, amb instans de fi humor en els contraplans dels sovint exòtics observadors (com una parella de la guàrdia civil i un detingut emmanillat, tots tres extasiats davant una sensual bailaora), amb molts moments brillants, com un zapateado sobre una tauleta rodona que avança el d’Antonio Gades a Los Tarantos de Rovira Beleta. El final és d’antologia no només del musical sinó del mateix cinema: en el martinete final, el bailarín Antonio fa un zapateado impressionant en força, lirisme i bellesa davant del Pont de Ronda, en un dels més inspirats enquadres de tot el film.

“Duende y misterio del flamenco” es un film dificilísimo de ver. Para el festival ha sido subtitulado al francés, es decir, han subtitulado la voz en off y las canciones, incluso en las partes ininteligibles, con el curioso subtítulo "ininteligible". Film elegante, ortodoxo en cuanto a la búsqueda de la pureza de los palos tradicionales, con un gusto exquisito para el encuadre, con instantes de fino humor en los contraplanos de los a menudo exóticos observadores (como una pareja de la guardia civil y un detenido esposado, los tres extasiados ante una sensual bailaora), con muchos momentos brillantes, como un zapateado sobre una mesilla redonda que anticipa el de Antonio Gades en “Los Tarantos” de Rovira Beleta. El final es de antología no sólo del musical sino del mismo cine: en el martinete final, el bailarín Antonio lleva a cabo un zapateado impresionante en fuerza, lirismo y belleza delante del Puente de Ronda, en uno de los más inspirados encuadres del film.

<· Duende y misterio del flamenco ·>

En el mateix cicle musical he vist un altre film singular que el festival ha recuperat de l’oblit, “Megaton ye-ye” (1965), dirigit per Jesús Yagüe, un film pop en blanc i negre, en l’estela del primer film dels Beatles amb Richard Lester (A hard day’s night, 1964). El Megaton té el mèrit de ser anterior als films dels Bravos amb Forqué i un segon mèrit: continua agradant. Els protagonistes musicals són uns suaument embogits Micky i los Tonis en la part rockera i un Mochi, amb un inexpressiu rostre Kuleshov, en les balades. Hi ha uns quants moments ye-yés amb idees de futur que es poden enquadrar amb justícia en la pre-història universal del videoclip.

En el mismo ciclo musical he visto otro film singular que el festival ha recuperado del olvido, “Megaton ye-ye” (1965), dirigido por Jesús Yagüe, un film pop en blanco y negro, en la estela del primer film de los Beatles con Richard Lester (A hard day’s night, 1964). Este Megaton tiene el mérito de ser anterior a los films de Los Bravos con Forqué y un segundo mérito: continúa gustando. Los protagonistas musicales son unos suavemente enloquecidos Micky y los Tonis en la parte rockera y un Mochi, con un inexpresivo rostro Kuleshov, en las baladas. Hay unos cuantos momentos ye-yés con ideas de futuro que se pueden encuadrar con justicia en la pre-historia universal del videoclip.

<· LOS SHAKERS "Sulpher Soap" ·>




I de Pactar...
les sessions següents són:
Y de Pactar...
las sesiones que siguen son:

19 mars/marzo 21h00
au cinéma Le Vox de Chamonix
www.cinemavox-chamonix.com

23 mars/marzo 20h30
au cinéma Le Parnal de Thorens Glières
http://www.leparnal.net/

25 mars/marzo 20h
au cinéma Le Concorde de Rumilly
http://concordecine.free.fr/

26 mars/marzo 20h30
au Ciné Actuel d’Annemasse
http://mjc.annemasse.free.fr/

28 mars/marzo 20h30
au cinéma Le Rouge et le Noir de St. Julien
www.cine-rouge-et-noir.fr/

29 mars/marzo 19h30
au Parc de la Roche sur Foron
www.mjc.larochesurforon.fr/

30 mars/marzo 19h30
au cinéma Le France de Thonon
http://www.allocine.fr/seance/salle_gen_csalle=P0754.html

No hay comentarios: