martes, 13 de abril de 2010

Annecy 2010: Ciné Actuel



<· Ciné Actuel (Annemasse) ·>

<· MJC MAISON POUR TOUS·>

Ciné Actuel
(Annemasse)


La sisena sortida de la Tournée Departamentale, el divendres 26 de març del 2010, ha portat els gats al Ciné Actuel d’Annemasse, la segona ciutat de l’Alta Saboya (després de la primera, Annecy), veïna de Ginebra, és a dir, a tocar de Suissa i del Lac Leman.

Igual com el primer dia a Cluses, em va acompanyar Loïc Díaz Ronda, el director del festival. Vem sopar durant la pel.lícula, parlant de cinema (de Stan Brahkage, d’Orson Welles, d’Eisenstein, de cinema experimental, del resultat de la Bienal que ell dirigeix i que aquest any ha assolit més espectadors que altres edicions, per damunt de quinze mil), mentre assaboríem un “chucrut” saboiard acompanyat d’un vi blanc exquisit de la zona.

Sala gairebé plena que feia goig i un fòrum que va ser el més llarg fins a la data (més d’una hora, per damunt de la nit de Le Vox a Chamonix). Entre el públic, una professora invident d’espanyol que va considerar la pel.lícula “abstreta en sí mateixa”, com donant voltes sempre sobre temes similars. Li vaig donar la raó. Una altra persona va expressar una queixa sobre el detectiu de sorolls, trobant-lo fora de lloc. Un altre va preguntar què rectificaria jo de la pel.lícula. Li vaig dir que falta un pla de Sara, plorosa, al final; que caldria anticipar més intensament al primer acte l’element surrealista i que retallaria cinc minuts del global. Què retallaria en concret? Van preguntar-me. No ho sé –vaig respondre. Com cada vegada, un “no” rotund a la possibilitat d’una escena eròtica o de sexe. Un espectador va qualificar la pel.lícula –per a la meva sorpresa- d’almodovariana. Però per primera vegada es va admetre la influència d’Eric Rohmer. Una jove es va interessar pel dvd amb subtítols francesos (que no existeix).

Amb Pascal Liguoro, el jove empressari exhibidor que s’ocupa que aquest cinema de sala única de quinze anys d’edat tiri endavant, vem parlar de la complexitat de la instal.lació del sistema digital a la cabina de projecció. Al cinema Capri del Prat tenim el mateix problema, amb la diferència que a França hi ha més ajudes econòmiques.

Ara que ja vaig entenent com va la cosa, després de sis sessions, m’he adonat que l’èxit de la vetllada depèn en bona part del treball previ de promoció del seu exhibidor i de la tradició cinèfila que s’ha creat al seu cinema. El nostre agraïment, doncs, a Pascal Liguoro.

Al final de la nit, vem travessar Ginebra i vem anar a recollir a l’aeroport a María José Gilabert, vestuarista i muntadora de la pel.lícula de gats.
Ciné Actuel
(Annemasse)


La sexta salida de la Tournée Departamentale, el viernes 26 de marzo del 2010, ha llevado los gatos al Ciné Actuel de Annemasse, la segunda ciudad de la Alta Saboya (después de la primera, Annecy), vecina de Ginebra, es decir, tocando a Suiza y al Lago Leman.

Al igual que el primer dia en Cluses, me acompañó Loïc Díaz Ronda, el director del festival. Cenamos durante la película, hablando de cine (de Stan Brahkage, de Orson Welles, de Eisenstein, de cine experimental, del resultado de la Bienal que él dirige y que este año ha conseguido más espectadores que otras ediciones, por encima de quince mil), mientras saboreábamos un “chucrut” saboyardo acompañado de un vino blanco exquisito de la zona.

Sala casi llena que enriquecía el espíritu y un fórum que ha sido el más largo hasta la fecha (más de una hora, por encima de la velada de Le Vox en Chamonix). Entre el público, una profesora invidente de español que consideró la película “ensimismada”, como dando vueltas siempre sobre lo mismo. Le di la razón. Otra persona expresó una queja sobre el detective de ruidos, viéndolo fuera de sitio. Un tercero preguntó qué rectificaría yo de la película. Le dije que falta un plano de Sara, llorosa, al final; que debería anticiparse más intensamente en el primer acto el elemento surrealista y que recortaría cinco minutos del global. ¿Qué recortaría en concreto? –me preguntaron. No lo sé –respondí. Como cada vez, un “no” rotundo a la posibilidad de una escena erótica o de sexo. Un espectador calificó la película –para mi sorpresa- de almodovariana. Pero por primera vez se admitió la influencia de Eric Rohmer. Una joven se interesó por el dvd con subtítulos franceses (que no existe).

Con Pascal Liguoro, el joven empresario exhibidor que se ocupa de que este cine de sala única de quince años de edad tire adelante, hablamos de la complejidad de la instalación del sistema digital en la cabina de proyección. En el cine Capri del Prat de Llobregat (Barcelona) tenemos el mismo problema, con la diferencia de que en Francia hay más ayudas económicas.

Ahora que voy entendiendo cómo va la cosa, después de seis sesiones, me he dado cuenta de que el éxito de la velada depende en buena parte del trabajo previo de promoción de su exhibidor y de la tradición cinéfila que se ha creado en su cine. Nuestro agradecimiento, pues, a Pascal Liguoro.

Al final de la noche, atravesamos Ginebra y fuimos a recoger al aeropuerto a María José Gilabert, vestuarista y montadora de la película de gatos.


I de Pactar...
Y de Pactar...

No hay comentarios: