miércoles, 2 de julio de 2008

Pactogaters: María José Gilabert



 
Fitxa pel.lícula:
  • Figurante amb frases en veu baixa: la secretària de la universitat que parla preocupadament amb el profesor, l’home madur, a l’última seqüència.

  • Abans havia estat analista del guió.

  • Muntadora –amb Adrià Cillero- i directora de vestuari.

  • No només ha muntat la pel.lícula, sinó el trailer més vist, l’oficial (clip 4-5), i el clip 10, el dedicat a Rose Avalon.

  • Com a muntadora ha vist la pel.lícula "n" vegades. Després, un cop acabada, ha vist la pel.lícula "m" vegades més.

  • Conviu amb un gos, Duc, també figurant (sense frase) a la pel.lícula, que és comporta més aviat com un gat.

  • El seu clip predilecte és el 16, de gats passejant per terrats artístics, muntat pel seu company de la facció rebel Adrià Cillero.
 
Ficha película:
  • Figurante con frases en voz baja: la secretaria de la universidad que habla preocupadamente con el profesor, el hombre maduro, en la última secuencia.

  • Antes había sido analista del guión.

  • Montadora –con Adrià Cillero- y... directora de vestuario.

  • No solo ha montado la película, sino el trailer más visto, el oficial (clip 4-5), y el clip 10, el dedicado a Rose Avalon.

  • Como montadora ha visto la película "n" veces. Después, una vez terminada, la ha visto "m" veces más.

  • Convive con un perro, Duc, también figurante (sin frase) en la película, que se comporta más bien como un gato.

  • Su clip predilecto es el 16, de gatos en azoteas artísticas, montado por su compañero de fatigas de la facción rebelde Adrià Cillero.
 
Clip 16

 
Si consulteu les hemeroteques podreu comprovar que una de les millors profesionals del muntatge del cinema espanyol ha estat la valenciana, resident a Barcelona, Teresa Alcocer ("A tiro limpio", "La vieja memoria", "El asesino de Pedralbes", "Barcelona sur", etc). Doncs amb Teresa Alcocer va aprendre María José les bases del muntatge. Ho va tenir fàcil, perquè la nostra pactogater té dues de les características més importants del muntador: sentit de l’ordre i sentit comú. Més endavant, Gilabert Martínez (pare català, mare murciana) va fer classes a l’avui inexistent sala de movioles de l’ESCAC, a alguns dels actuals muntadors joves que més goyes i premis de tota mena van acumulant (Jaume Martí –del Prat-, David Gallart, Bernat Vilaplana, Elena Ruíz, etc).

María José va muntar en el seu dia el primer llargmetratge de dibuix animat en versió original catalana ("Peraustrinia 2004", film pratenc per excel.lència). Després, amb Fermín Marimón –el nostre productor- el va remuntar convertint-lo en sèrie. Ha muntat curts ("El viatger"), documentals ("Africa viva")...

No és gaire habitual –o gens en absolut- que la muntadora s’ocupi del vestuari. Això només pot voler dir que la nostra pel.lícula és de baix pressupost o que estem davant d’una noia molt espabilada. Posem que les dues coses, perquè María José, a més de tallar i empalmar, va començar per fer classe a discapacitats i mai no va abandonar la part docent ja que actualment ensenya a les persones que tracten amb malalts d’Alzheimer. Tampoc no deixa d’estudiar. És licenciada en història de l’art, com l’Adrià, el seu company muntador a "Pactar...". Ara dedica la seva zona-Venus a l’estudi de la fotografía. Veiem, per exemple, les següents mostres:
 
Si consultáis las hemerotecas podréis comprobar que una de las mejores profesionales del montaje del cine español ha sido la valenciana, residente en Barcelona, Teresa Alcocer ("A tiro limpio", "La vieja memoria", "El asesino de Pedralbes", "Barcelona sur", etc). Pues bien, con Teresa Alcocer aprendió María José los rudimentos del montaje. Lo tuvo fácil, porque nuestra pactogater tiene dos de las características más importantes del montador: sentido del orden y sentido común. Más adelante, Gilabert Martínez (padre catalán, madre murciana) dio clase en la hoy extinta sala de moviolas del ESCAC, a algunos de los actuales montadores jóvenes que más goyas y premios van acumulando (Jaume Martí –del Prat-, David Gallart, Bernat Vilaplana, Elena Ruíz, etc).

María José montó en su día el primer largometraje de dibujo animado en versión original catalana ("Peraustrinia 2004", film pratense por excelencia). Luego, con Fermín Marimón –nuestro productor- lo remontó convirtiéndolo en serie. Ha montado cortos ("El viatger"), documentales ("Africa viva")...

No es muy habitual –o tal vez nada en absoluto- que la montadora se haya ocupado del vestuario. Eso solo puede querer decir que nuestra película es de bajo presupuesto o que estamos ante una chica muy apañada. Pongamos que las dos cosas, porque María José, además de cortar y empalmar, empezó por dar clase a discapacitados y nunca abandonó la parte docente ya que actualmente enseña a las personas que tratan con enfermos de Alzheimer. Tampoco deja de estudiar. Es licenciada en historia del arte, como Adrià, su compañero montador en "Pactar...". Ahora dedica su zona-Venus al estudio de la fotografía. Veamos, por ejemplo, las siguientes muestras:
 


 
Per quan una exposició de fotos?
 
¿Para cuándo una exposición de fotos?
 

 
Per quan el muntatge de la segona part de "Pactar amb el gat"?
 
¿Para cuándo el montaje de la segunda parte de "Pactar con el gato"?
 


No hay comentarios: